Runningtherapie is het therapeutisch inzetten van de ‘rustige duurloop' ten behoeve van mensen met stress of psychische klachten zoals een burn-out of depressie.

Wat is runningtherapie?


Het verminderen van het ziekteverzuim! Veel werknemers hebben naast hun drukke baan ook nog een veeleisend thuisfront. Ontspannen lukt vaak niet meer, laat staan bewegen. Terwijl dat juist veel klachten kan voorkomen. Misschien heeft uw bedrijf eigen sportfaciliteiten, maar maken de werknemers die dit echt nodig hebben, er geen gebruik van. Helaas zitten juist deze werknemers regelmatig thuis met medische of psychische klachten. Als u dit herkent,  is Runningtherapie een goed idee voor uw bedrijf.

Een werkgever wil uiteraard werknemers die gezond en stressbestendig zijn en hun werk met plezier doen. Ziekteverzuim kost veel geld en veroorzaakt onrust op de werkvloer. Runningtherapie werkt preventief, maar is ook een ondersteuning bij een werkveranderings of re-integratie proces.

In de training wordt geleerd actief en ontspannen bezig te zijn als probaat middel tegen stress en om weer krachtig in het leven te staan. Het zelfvertrouwen neemt toe, de conditie en belastbaarheid worden groter. Maar het belangrijkste is: ervaren dat een betere lichamelijke conditie een gezondere geestelijke fitheid geeft en helpt bij het omgaan met  problemen en spanningen thuis of op het werk. Het (ziekte)verzuim zal afnemen.

Hoe werkt het?

We beginnen met een intake van 1,5 uur waarin de fitheid en mentale gesteldheid van de aangemelde deelnemer worden getest. De fitheid zal worden getest door een korte sessie op de loopband en/of buiten waar met behulp van een hartslagmeter inzicht wordt verkregen op de huidige fysieke getraindheid. Om de psychische gesteldheid te testen maken wij gebruik van de CES-D en 4 DKL tests waardoor de mentale conditie wordt vastgelegd.

De training duurt gemiddeld 12 weken en bestaat uit 24 bijeenkomsten van 1 uur. Tijdens deze bijeenkomsten behandelen we ook thema’s zoals "Voeding" of "Omgaan met Stress". In de training gaan we wandelen of hardlopen met als einddoel een uur aaneengesloten te kunnnen wandelen of 30 minuten kunnen hardlopen. We vragen de deelnemers elke week ook zelf iets te ondernemen op het gebied van bewegen. Na 5 weken koppelt uw werknemer aan u terug en neem ik telefonisch contact op met u (werkgever). Na 12 weken voeren wij samen met u en uw werknemer een eindgesprek.

Belangrijk is het ontspannen en met plezier leren lopen. Door zich ontspannen te voelen kan men de hartslag lager houden en de inspanningen ook langer volhouden. Men leert via runningtherapie hoe men ook in het dagelijkse leven zich op een ontspannen manier kan inspannen.
© 2010 Runningtherapie Alkmaar. Gerealiseerd door Dondervuist.